www.TOTALITA.cz

Technika a značení okupačních vojsk v Československu po roce 1968
poslední voják

Zbývá snad odpovědět jen na jedinou otázku:
Které sovětské vozidlo bylo na československém území spatřeno jako poslední?


Pokud se týká osobního pozorování autora této práce, bylo to v Praze modrobílé nákladní auto ZIL-133 poznávací značky 53-23 УГ, projíždějící dálniční křižovatkou na nám. I.P.Pavlova směrem k centru dne 16. května 1991 v 9 hodin 7 minut dopoledne. Poslední osobně pozorovaný vůbec byl sklápěč typu ZIL-133 s poznávací značkou 57-47 УГ, projíždějící v Brandýse nad Labem - Staré Boleslavi dne 15. června 1991 v 8 hodin 28 minut.

Zcela poslední doloženou techniku však představoval osobní automobil vrchního velitele, který se 26. června 1991 na letišti Praha-Kbely nalodil do nákladního letounu An-26 označeného vskutku symbolickým číslem 23 (červeně s bílým lemováním). Letoun poté odstartoval směrem do Moskvy a prezentoval se tak jako poslední okupační technika Sovětské armády, která kdy na našem území byla spatřena.


Když při leteckém dni na tomtéž letišti 14. září téhož roku vystoupil sovětský těžký stíhač Su-27, šlo již jen o techniku hostující. Železniční přesuny vojáků a techniky z Německa přes naše území, které trvaly rovněž přibližně do září (zatímco ve stejné době už se rozpadal i sám Sovětský svaz), již za pohyby okupačních vojsk také nelze považovat.


 

technika a značení okupačních vojsk v ČSSR po roce 1968

okup. vojska Varš. smlouvy po roce 1968 ... - úvodní strana

rok 1968 - úvodní strana


autor textu: Jiří Slouka


   Facebook         Twitter home   
Copyright © 1999 - 2018 Tomáš Vlček   All rights reserved.   Všechna práva vyhrazena.