|
1925-1931 | studoval slovanskou filologii, romanistiku a filosofii na FF UK (promoval 1931), absolvoval studijní pobyty v Paříži, Berlíně a Freiburgu, kde se seznámil s E. Husserlem, E. Finkem a M. Heideggerem. |
1933-1944 | středoškolský profesor v Praze, |
1934 | tajemník české části Pražského filosofického kroužku, |
1936 | jeden z iniciátorů Husserlovy návštěvy v Praze roku 1936, |
od 1936 | tajemník Jednoty filosofické, |
1937 | habilitován na FF UK. |
Po 2. světové válce působil na FF UK v Praze a PedF MU v Brně, po Únoru 1948 byl vysokoškolského místa zbaven. | |
1950-1954 | pracoval v Ústavu T. G. Masaryka, |
1954-1956 | pracoval ve Výzkumném ústavu pedagogickém, |
1956-1958 | pracoval v Pedagogickém ústavu J. A. Komenského ČSAV, |
1958-1968 | pracoval ve Filosofickém ústavu ČSAV v Praze, |
1968 | jako profesor filosofie (jmenován 1966) se vrátil na FF UK, |
1971 | byl donucen opět opustit universitu, |
po 1971 | ve starobním důchodu. |
1976 | připojil se k protestu proti věznění hudebníků skupin The Plastic People of the Universe a DG 307. |
do 1977 | pokračoval v soukromých přednáškách a seminářích, jež dostaly pojmenování Patočkova universita. |
1977 | signatář Charty 77 (1.1.1977) a jeden z prvních tří mluvčích (s Jiřím Hájkem a Václavem Havlem) |
Chartu 77 chápal jako společenství otřesených, jehož cílem je překonat bezpráví a vytvořit společnost, která by uznávala lidská práva a poskytovala všem občanům možnost nepokřiveného mravního růstu. Následující policejní perzekuce uspíšila jeho náhlou smrt v březnu 1977 (Zemřel na následky výslechů na StB). | |
Jeho pohřeb, jehož pieta byla rušena komunistickou bezpečností (terénní motorky na poli vedle hřbitova, lety vrtulníku nad hřbitovem, legitimování účastníků apod.) se stal demonstrací proti komunistickému režimu. | |
Ve svém filosofickém díle navazuje Patočka na myšlenkovou tradici J. A. Komenského, T. G. Masaryka a E. Husserla, vyznačující se snahou o zakotvení mravního rozměru člověka ve věku, který tento rozměr popírá. Vychází z Husserlovy fenomenologie, kterou však modifikuje podněty Heideggerovy ontologie. Zaměřuje se na analýzu a popis "přirozeného světa" (Přirozený svět jako filosofický problém, 1936, 1970, 1992), hledá jeho metafyzické základy a zkoumá vzájemnou závislost a souhru lidské existence a světa.
| |
dílo: | |
Psal i studie divadelnické, literární a historické, významná byla jeho činnost ediční a překladatelská (G. W. Hegel: Fenomenologie ducha, 1960, Estetika I-II, 1966). | |
z dalších děl: | |
Patočkovo dílo i jeho mimořádná osobnost výrazně ovlivnily soudobé české myšlení, zejména v kruzích nezávislé inteligence a disentu 70. a 80. let. K jeho početným žákům patří mj. Václav Bělohradský, Ladislav Hejdánek, Erazim Kohák a Radim Palouš, z jeho ideového odkazu vychází i Václav Havel. | |
Po Patočkově smrti vydáno postupně v samizdatu 27 svazků Archivního souboru prací Jana Patočky. 1990 zřízen při Filosofickém ústavu ČSAV (AV ČR) Archiv Jana Patočky (v čele s I. Chvatíkem), pečující o vydávání Patočkových spisů. |
související texty: Jan Patočka Charta 77 - nekrolog k úmrtí prof. Jana Patočky Jan Patočka: O povinnosti bránit se proti bezpráví |
autor textu: Pavel Zvěřina použitá literatura: 26,12 |
Facebook Twitter | nahoru home |
Copyright © 1999 - 2024 Tomáš Vlček All rights reserved. Všechna práva vyhrazena. |